Op zaterdagavond 4 mei halen we we caravan uit de stalling in Aalsmeer en rijden dan naar de camping. Op de minicamping hebben we de laatste 3 jaar dezelfde plek. Deze camping ligt op de grens van Bakkum en Egmond-Binnen, vanaf hier zit je op fietsafstand van het strand en de mooie duinen. Elk weekend binden we wel de wandelschoenen onder en wandelen we door de prachtige duinen of over het strand. Week 19.

De eerste weken van mei waren best goed te noemen, Mandy en ik hebben ook veel van de zon kunnen genieten bij de caravan. Het uitzicht over de landerijen is een bonus bij de boer.

De wandelingen in de duinen zijn altijd mooi, we fietsen naar Parkeerplaats duinreservaat ( Noorderstraat 2, 1901 MT Castricum ) daar beginnen we met de wandeling.

Het verse groen ziet er geweldig uit, daar kun je van genieten.

Wandelen is hier meestal wel rustig, het weer werkte zeker in mei wel mee.

De route moeten we hier en daar aanpassen want er is veel regen gevallen afgelopen periode waardoor sommige paden niet beloopbaar zijn.

Zo ontstaan er spontaan watertjes, de Schotse hooglanders weten dat wel te waarderen.

Wij nemen wat te eten en drinken op een kruispunt en genieten van de rust. De weekenden hier zijn echt heel erg fijn.

===================================================================================================

Week 20

Een andere fijne wandeling is van Egmond-Binnen naar Egmond aan Zee, ook deze wandeling doen we door de mooie duinen, bij zomerweer lopen we over het strand terug naar Egmond-Binnen. Langs deze route kom je langs fraaie duin-meren, wij begrijpen dat deze omgeving zo geliefd is bij de oosterburen!

Niet alleen de oosterburen vinden dit mooi, wij zijn ook erg gek op de zee en duinen, het voelt altijd als een mini vakantie.

We bereiken het strand… een stel prachtige klaprozen staan voor ons te shinen.

Eenmaal uit de duinen wandelen we langs het strand naar Egmond aan Zee. Normaal zien we in mei al veel mensen aan het strand maar het is truien/jasjes weer. Het maakt het wandelen niet minder mooi, maar een beetje zon op de armen en benen voegt nog wel wat toe vinden wij.

Vlakbij Egmond aan Zee komen we bij de Vuurtoren J C J van Speijk.

Dan wandelen we naar boven richting de Voorstraat.

De Voorstraat in Egmond aan Zee is altijd leuk om te bezoeken, het geeft een echt vakantie gevoel,

Dan lopen we over het strand terug en trekt het weer een beetje dicht. Het verhaal van dit voorjaar.

Week 21

Soms wandelen we heerlijk door de bossen bij landgoed Nijenburg.

Tijdens zo’n wandeldag zijn we ook wel overvallen door een regenbui, maar hee, het blijft mooi. Soms staan zelfs de wandelpaden onderwater dan moeten we ergens anders langs. Het warme warme weer wil maar niet vlotten.

Week 22

Wanneer de ik de afgelopen weken zo terug zie, hebben we best wel zon gehad maar meestal een lange broek en vest of zomerjas aan.

Een van de vele mooie wandelpaden in de duinen.

Het zonneveld doet de naam eer aan.

Zo genieten we van de rust in de duinen tussen Bergen en Schoorl.

De regen doet het vele jonge groen aan de bomen goed, de duinen staan er mooi bij.

Niet alleen het groen gaat goed, er bloeit van alles, de kleuren zijn mooi dit voorjaar.

Er zijn flink wat klaprozen in de omgeving, sommige zijn diep rood, sommige zijn meer rood/oranje.

Week 23

Zondag 9 juni was er een Jaarmarkt door de oude kern van Egmond aan den Hoef.
Zo’n 150 kramen slingeren door de oude kern en er zijn ook oldtimers te zien. Bij een van Food-kraampjes hebben we een lekker broodje met kip gegeten. Het was zonnig weer met een graad of 15 a 16, dat kon iets beter, het is wel prima slenter weer langs de kraampjes.

Week 24

vandaag 17 juni is het een mooie dag, veel zon, dus de wandelschoenen weer aan en wandelen van Egmond aan Zee richting Bergen aan Zee, genietend van het wijdse uitzicht.

Als snel zien we de laatste bebouwing, daarna is het alleen maar natuur.

In de duinen zijn de meeste “lankies” dit zijn duinlandjes die bebouwd zijn onder gelopen. De oogst voor dit jaar zit er niet meer in, we spraken een eigenaresse die heeft dit soort wateroverlast in al die jaren dat het lankie in de familie is nog niet zo meegemaakt.

De natuur is soms hard en neemt de lankies weer even in bezit. Wel triest, deze lankies kwamen voort uit een periode van hongersnood die ontstond door de dalende welvaart na de Gouden Eeuw. Meer een noodzaak dan hobbyisme.

We nemen een laatste duin-hobbel richting de zee.

Vlakbij zee maken we een selfie.

De natuur is hier erg mooi, wij houden ervan.

Hier is het altijd stil, voordat je hier het strand oploopt ben je een uur verder, dus nog een laatste klim.

En dan de zee, ook op het strand is het stil, maar er wandelen altijd wel mensen.

Wij gaan toch door de duinen terug, dat vinden we mooier.

De paden zijn makkelijk en de route via Komoot goed aangegeven.

Tijdens het wandelen komen we wilde paarden tegen, ze hebben de ruimte hier.

Prachtige velden van bloemen.

En nog meer prachtige velden van bloemen …

Bloemen duinen. En nog meer mooie bloemen in de voorjaar…, we genieten van de mooie kleuren tijdens de wandeling.

Langs mooie binnenmeren lopen we weer terug naar de auto.

In de middag zijn we weer op de camping, genietend van het zonnetje achter het windscherm.

Zo is het voorjaar voorbij gegleden, nu maar hopen dat de zomer welke begint op 20 juni in 2024 een super positieve wending krijgt waar we veel in een t-shirt en/of korte broek door de branding kunnen wandelen.

Omdat we vandaag laat vliegen ( 19:50u ) doen we rustig aan, na een koffie/thee begint Mandy met de koffers inpakken. Ik kijk even op het pooldeck.. Ik vul de pool helemaal bij voor Chelsea, dan is de pool helemaal klaar voor de volgende gasten. Tegen 09:30u rijden we naar…