Vandaag gaan we naar de Plitvice Meren, de Plitvice Meren zijn onderverdeeld in de bovenmeren (Gornja) en de benedenmeren (Donja). We gaan onder en boven doen, volgens Mandy volgen we route C vanaf ingang 1 en met de boot en bus en weer de boot. Dus dat gaan we dan doen, klinkt goed..

“Plitvice Nationaal Park werd in 1979 op de Werelderfgoedlijst van beschermde natuurgebieden van UNESCO geplaatst.”

DSC 8308b Bij ingang 1 parkeren we de auto en lopen het park in… dat is direct te veel van het goede. Werkelijk overal stroomt water naar beneden, dit is wel zo mooi, de wateren in de omgeving zijn smarargd groen. Hier staan we een tijd te kijken. Dit allemaal op ons inlaten werken, de herfstkleuren zijn een vette bonus.

DSC 0305b In de diepte zien we de vlonders waar we naar toe moeten, dus wandelen we rustig die kant op. Route C is zeg maar de IKEA voor zo zie je alles, dit is heel goed aangegeven.

DSC 8464b Aan stromend water is er geen gebrek.

DSC 8459b We kijken bij een flink aantal watervallen, het is er prachtig.

DSC 8407b De meren zijn ook zo mooi van kleur, een onwerkelijke omgeving.

DSC 8404b De boardwalks zijn uitstekend aangelegd, vaak lopen we dwars/over stromende beekjes.

DSC 0251b We lopen op ons gemak verder, de aangelegde paden zijn schoon, ook uitstekend onderhouden…

DSC 8473b We komen bij de eerste stop, hier moeten we met de boot naar een ander deel…

DSC 8485b Wachtijd op de boot is 10 minuten, en de vaartijd straks een minuut of 20.

DSC 0224b De zon zal de bewolking steeds verder verdrijven, maar wolken, water en zon maken ook mooie foto mogelijkheden.

DSC 0228b We zijn aan de overkant aangekomen, hoewel, we hebben eerst wat gedronken bij het wachten op de boot. De faciliteiten zijn top, toilet, eten er is overal aan gedacht.

DSC 0164b De route gaat weer omhoog, uiteindelijk lopen we hier toch zo’n 13km en dan nog twee maal de boot en de bus. De paden zijn adembenemend!

DSC 0174b De herfstkleuren zijn om van te smullen, wat een mooie periode om hier te struinen.

DSC 0166b Van bovenaf zien we weer een waterval, maar ja waar niet hier. Kan ze niet allemaal fotograveren… ja ja kan wel natuurlijk maar plaatsen we niet.

DSC 0152b We komen weer hoger, ook hier zijn weer vele meren, de prachtige paden blijven.

DSC 0135b Sommige meren zijn groots en zo helder…

DSC 0108b Sommige foto’s spreken zelf…

DSC 0105b Zo komen we uiteindelijk helemaal in het bovenste gedeelte van Plitvice aan. De meren zijn van grote schoonheid omringd door watervallen.

DSC 0062b Het is soms net alsof James Cameron voor Avatar hier inspiratie heeft gevonden…, we zijn na een pauze bij de bus aangekomen. Hier stappen we op en stappen bij P2 weer uit. De boot vaart naar de overkant (5 minuten) en dan wachten we op de boot terug naar P3.

DSC 0207b Dat wachten duurt niet lang…

DSC 0210b Dan varen we weer … mooi huh?

DSC 0220b Ook vanaf de boot zijn de herfstkleuren prachtig.

DSC 0029b Een echt Plitvice plaatje, rechts in de foto watervallen…

DSC 0103b En zo zijn er echt heel veel…

DSC 0117b Plitvice maakt het helemaal waar voor ons, we hebben hier de gehele dag over gedaan, ook op ons gemak. Wat gegeten, de boot de bus en weer de boot… 13 km verder en een hele ervaring rijker…

DSC 0024b Je moet ook een beetje geluk hebben met het weer, maar wat een kleuren, het smaragd groene water is ook zo bijzonder. Wat een topdag.

We zorgen dat we vroeg klaar zijn vandaag, dus ontbijten we rond 07:00 en zijn we klaar om weg te rijden tegen een uur of 08:00u. Het is nog vroeg en de route gaat door de bergen .. In de bergen rijden we soms onder en soms boven de mist...…
De dag is weer mooi begonnen, we ontbijten hier op de camping. Daarna frissen we ons op, en rijden we naar het plaatsje Rastoke. Een oud plaatsje aan de Korana River en moet heel leuk zijn om te bezoeken. Rastoke ligt aan de Korana River en ook de wateren vanuit…